Bounce Rate Dedikleri Olay Nedir?
Yazar: Volkan Görgülü | Yayın Tarihi:
15 Eylül 2008 | Yorumlar:
23 Yorum
Kategori: Bloglama & WordPress
Merhaba arkadaşlar, isterseniz öncelikle Bounce Rate istatistiğinin bize hangi bilgiyi verdiğini güzel bir örnek ile açıklamaya çalışayım.
Diyelim ki BR istatistiğiniz 70%, bu şu anlama geliyor;
Sitenizi ziyaret eden 100 kişiden 70′i, hiç iç sayfalara girmiyor sadece anasayfanıza şöyle bir bakıyor ve çıkıyor ya da anasayfanızda bulunan dış bir bağlantıya tıklıyorlar.
Diğer 30 kişi ise sitenizin iç sayfalarına giriyor yani sitenizde dolaşıyor. Dolayıyla şu sonuca varıyoruz BR istatistiğimiz ne kadar düşük olursa, o kadar iyi.
Bu arada Bounce Rate’in Türkçe karşılığı Hemen Çıkma Oranıymış, bu bilgi için Hakkı Ceylan ve Soner Gülbetekin‘e çok teşekkürler.
Ayrıca ziyaretçilerimizden Uğur Özşahin‘in belirttiği gibi Hemen çıkma oranı sadece anasayfa ile ilişkili değildir. Ziyaretçinin görmüş olduğu herhangi bir ilk sayfa bu orana etki eder. Örnek olarak Google herhangi bir sayfaya ziyaretçi gönderebilir ve “hemen çıkma oranı” bu ziyaretçinin site içerisinde gezinmeye devam etmesi yada bırakması ile ilişkilidir.
Web Deneyimleri BR İstatistikleri
Web Deneyimlerinin yayına girdiği ilk ay BR istatistiği 50.04%’tü, Ağustos ayı için BR değerleri ise aşağıdaki gibidir.

Başlangıç için güzel bir değer ama bu şu anlama geliyor, gelenlerin yarısı blogda geziniyor diğer yarısı ise gezinmiyor. Blogumda dolaşmayan 50 kişiden 10 ya da 20 tanesininde, blogumda dolaşmasını sağlasam kötü mü olur.
BR Neden Önemli?
Şöyle düşünün bir alışveriş mağazanız var gelenlerin, 50% si alışveriş yapıyorlar diğer 50% si ise alışveriş yapmıyor sadece şöyle bir bakınıp gidiyorlar. Halbuki onlarda alışveriş yapsalar ve bizde para kazansak fena mı olur?
Aslında BR sadece bir istatistik, önemli olan bu istatistiği kullanıp bir takım adımlar atmak, geliştirmeler yapmak, nasıl o diğer 50 kişinin de alışveriş yapmalarını sağlarım diye kafa yormak lazım.
Kısacası mesele BR istatistiğini düşürmek dolayısıylada blogumuzda ya da sitemizde daha çok ziyaretçinin gezinmesini sağlamak.
Peki BR İstatistiğini Nasıl Düşürebiliriz?
BR istatistiğimi düşürmek adına yapmayı düşündüklerimi sizlerle paylaşmak istiyorum, sizlerde fikirlerim hakkında yorumlarınızı yapabilir veya yeni fikirler sunabilirsiniz.
Anasayfada paylaşımları özet ya da tam sunmak
Aslında bu çok tartışılan bir konu, anasayfanızda paylaşımlarınızı özet olarak mı sunmak ya da tam olarak mı sunmak.
Tam olarak sunduğunuzda ziyaretçiler sayfanızda hiçbir bağlantıya tıklamadan paylaşımınızı okuyabilirler, bu ziyaretçileriniz açısından çok güzel. Ama gelip içeriğinizi okuyup gidenler BR istatiğinizi yükseltiyorlar. Ve Web Deneyimlerinde şu anda bu durum var.
Özet olarak sunduğunuzda ise ziyaretçileriniz paylaşımlarınızın ilk paragraflarını okuyacaklar ve devamını okumak için bir yere tıklamaları lazım. Bu durumda BR istatistiğinizi düşürüyor.
Web Deneyimlerini düşündüğümüzde video paylaşımlarımda çok yazı olmadığından onları özet olarak sunma gibi bir düşüncem yok ama yazılar yazdığımda onları özet olarak verebilirim.
Birde şu anda anasayfada en son 10 paylaşım gösteriliyor, bu sayıyı 5′e çekmek istiyorum, bunun BR ile pek bir alakası yok, amaç hem sayfanın çok uzamaması hem de daha az öğenin yüklenmesi.
En önemli kategoriler
Blogunuzda yazdığınız ve büyük ilgi gören kategorileri aslında daha bir göz önüne almak lazım, benim kategoriler bölümümü görmek için sayfayı aşağıya doğru kaydırmak ve yan sütuna bakmak lazım.

Oysa CSS & XHTML ve WordPress üzerine paylaşımlarda bulunuyorum ve bunlar popüler konular, dolayısı ile blogumu ilk defa ziyaret edenlere bu durumu hemen bir şekilde göstermeliyim.
Bu haftasonu şu şekilde düşündüm, Anasayfa, Hakkında, İletişim ve İçerik Listesi bağlantılarını sayfanın en üstüne alıp, o bölüme CSS & XHTML ve WordPress kategori bağlantılarının yanı sıra, yeni açmayı düşündüğüm Pro Bloglama kategorisini koyabilirim.
Dolayısıyla ziyaretçilerimin, bu üç önemli konu hakkında paylaşımlar yaptığımı çaba sarfetmeden görmeleri güzel olucak.
Sıcak Konular, Popüler Paylaşımlar ve Hoşgeldiniz
Blogunuzu bir çok defa ziyaret etmiş bir çok kişi olabilir ama unutmayın ki ilk defa ziyaret edenlerde var ve onların bir şekilde dikkatini çekmek lazım, bu şöyle bir durum, hani bir iş yerinde ilk gününüz nasıldır, etrafa alışmaya ve iletişim kurmaya çalışırsınız.
Bu noktada size yardımcı olan birileri olursa ne kadar mutlu olursunuz değil mi? İşte Sıcak Konular (Daha güzel bir isim önerirseniz çok makbule geçer) ile o günlerde en çok yorum alan paylaşımlar hakkında ziyaretçilerinizi bilgilendirebilirsiniz.
Popüler Paylaşımlar içinde o blogun kendini kanıtlamış paylaşımları diyebiliriz, ilk defa ziyaret edenlerinde kesinlikle bu bölüm ilgilerini çekecektir.
Son olarak birde güzel bir Hoşgeldiniz sayfası hazırlamak belkide atılacak en doğru adım. Evet, daha öncede bu hoşgeldiniz sayfasından şu videoda bahsetmiştim ama bir türlü hazırlıyamamıştım.
Sonuç olarak yan sütunumda şu şekilde bir düzenlemeyi yapmayı düşünüyorum.

Rastgele İçerik
Tüm bu fikirleri uyguladıktan sonra ilk defa ziyaret eden bir kişi sayfamızda dolaşmıyor ise, tam sayfayı kapatıcakken onun sayfamızda kalmasını sağlayacak son bir kozumuz daha var.
Sayfamıza rastgele içerik bölümü ekleyebiliriz, yan sütunun en altına dikkat çekici bir alan ziyaretçiyi son anda tıklayıp çıkmaktan alı koyabilir.
Dolayısı ile yukarıdaki resimdeki Tüm Kategorilerin altına birde Rastgele İçerik bölümünü ekleyip, şık grafikler kullanabiliriz.
Sonuç
Bu yöntemleri uygulayarak, hedefim BR değerimi en kötü ihtimalle 40% ve en iyi ihtimalle 30% lara çekmek. Sizde fikirlerimi kendi bloglarınızda uygulayabilir ya da fikirlerimi geliştirmemde yardımcı olabilirsiniz. Ya da direk kendi fikirlerinizi paylaşabilirsiniz, bu beni çok mutlu eder
Başka bir paylaşımımı inceleyebilirsiniz
Düşüncelerinizi duymaya ihtiyacım var!
Zamanınızın çok küçük bir bölümünü ayırarak, bu form aracılığı ile yazı hakkındaki düşüncelerinizi paylaşabilirsiniz.
Yazıya Gelen Yorumlar
1
fatihturan
15 Eylül 2008´de söylemiş
Bu “Bounce Rate” mevzusundan ben de bihaberdim. Burada bahsetmen iyi olmuş. Ne olduğunu öğrendim.
Aslında her zaman gözümüzün önünde olan birşeydi. Google Analytics raporlarını incelerken devamlı görüyordum ama ne olduğuna dikkat etmiyordum (tembellik işte
).
Ben burada “Sıcak Konular” yerine “Popüler Yazılar”ı tavsiye edeceğim. Veya “Popüler Konular” da olabilir.
Teşekkürler Volkan.
2
Volkan Görgülü
15 Eylül 2008´de söylemiş
@Fatih Turan, evet gözümüzün önünde duran verilerin kıymetini bilmiyoruz, isim konusuna gelince, tavsiyen için teşekkürler, isimler Güncel Popüler Konular ve Eski Popüler Konular olabilir belki.
3
nanoturkiye
15 Eylül 2008´de söylemiş
Yazı için teşekkürler.
4
Uğur Samsa
15 Eylül 2008´de söylemiş
Tebrikler Volkan. Bir konuda daha bizleri bilgilendirmiş oldun.
Değişiklikleri yapana kadar kategorilerle en yeni paylaşımların yerini değiştirebilirsin. Hatta en yeni paylaşımlara ben gerek bile duymuyorum. Aslında tıklanma oranları vardı bir ara google’ın hizmeti. Bulunulan sayfada %kaç nereye tıklanmış gösteriyordu. Bu istatistiğe bakılarak eğer en yeni paylaşımlara tıklanma oranı çok az ise kaldırılabilir.
5
Volkan Görgülü
15 Eylül 2008´de söylemiş
@Uğur Samsa, haklısın aslında en başta yeni paylaşımlar bölümüne bence hiç gerek yok, sonuçta anasayfada zaten yeni paylaşımları gösteriyorsun. Bir yardımım dokundu ise ne mutlu bana.
6
HC
15 Eylül 2008´de söylemiş
Paylaşım için teşekkürler. Sanırım bu değer Analytics Türkçesinde “Hemen Çıkma Oranı” olarak yer alıyor.
Bana kalırsa Webdeneyimleri’nin tasarımında bulunan çerçeveler yer kaybına neden oluyor yani hem çerçevenin içerisinden hem de dışından boşluk bırak zorunda kalıyorsun. Belki sağ taraf çerçevesiz düşünülebilirse sıkıştırmadan daha az yerde daha çok bilgi bulundurulabilir.
7
Soner Gülbetekin
15 Eylül 2008´de söylemiş
Teşekkürler Volkan. Çok güzel bir yazı olmuş yine. Yazıdan anladığım kadarıyla BR kavramı Türkçede “Ziyaretçilerin Hemen Çıkma Oranı” ifadesine denk geliyor. Yanılıyor muyum ?
8
Volkan Görgülü
15 Eylül 2008´de söylemiş
@HC ve @Soner Gülbetekin, BR’ın türkçe karşışığı için çok teşekkürler, yazıyı güncelliyorum hemen
@HC, tavsiyeleriniz için teşekkür ederim ama tarif ettiğiniz yerleşim, gözümde tam canlanamadı, örnek göstermeniz mümkün mü?
9
Uğur Özşahin
15 Eylül 2008´de söylemiş
Selam Volkan,
Öncelikle şunu belirtmeliyim, hemen çıkma oranının karşılığının “bounce rate” olduğunu yeni öğreniyorum. Bunun için çok teşekkür ederim. Hemen çıkma oranı benimde istatistik kontrollerimde dikkat ettiğim verilerden. Ancak küçük bir düzeltme yapayım Hemen çıkma oranı sadece Ana sayfa ile ilişkili değildir. Ziyaretçinin görmüş olduğu herhangi bir ilk sayfa bu orana etki eder. Örnek olarak google herhangi bir sayfaya ziyaretçi gönderebilir ve “hemen çıkma oranı” bu ziyaretçinin site içerisinde gezinmeye devam etmesi yada bırakması ile ilişkilidir.
10
Salih S. DEMİR
15 Eylül 2008´de söylemiş
Anasayfanın statik olmaması gerektiğini düşünüyorum, jQuery ile görsel anasayfalar hazırlanabilir, gerekirse flash destekli sunumlar yapılabilir, bu şekilde görsellikte artar ziyaretçinin ilgiside buraya yoğunlaşır.
11
Salih S. DEMİR
15 Eylül 2008´de söylemiş
@Volkan Görgülü sanırım sağ blokları tek bir çerçevede veya sol ve sağ bölümlerini ayırmadan tek bir alanda olabileceğini ima etti. örnek http://www.salihsdemir.net henüz tasarlıyorum ama
(reklam amaçlı değil)
12
Hakan Nural
15 Eylül 2008´de söylemiş
Hiç bilgim yoktu bu konuda çok faydalı bir yazı oldu teşekkürler.
13
Volkan Görgülü
16 Eylül 2008´de söylemiş
@Uğur Özşahin, çok haklısınız, yazıyı güncelledim.
@Salih S. Demir, sayfanın görselliğini arttırmakda tabi ziyaretçilerin sitemizde gezinmesini sağlayacak unsurlardan biri. Evet, sanırım @HK gösterdiğiniz örnekteki gibi bir tasarımdan bahsediyor.
@Hakan Nural, çok mutlu oldum
14
Ozan KOCADEMİR
16 Eylül 2008´de söylemiş
Teşekkürler yazı için!
15
Eray Usta
17 Eylül 2008´de söylemiş
Volkan çok güzel paylaşım, BR ninde ne olduğunu gördüm
Bu arada net yoktu bir süredir yazamadım yengeyle bir ömür boyu mutluluklar..
16
site bekçisi
18 Eylül 2008´de söylemiş
Bounce Rate ile “ziyaret derinliğini” karıştırmışsınız. Yani bahsettiğiniz şey daha çok “ziyaret derinliği”. Hemen çıkma oranıda tabi ki ziyaret derinliğine bağımlıdır.
Hemen çıkma oranını tabi ki iyi bir navigasyonla ziyaret derinliği düşürülebilir. Ancak Anasayfada bulunan çok ilgi çekici bir makalede ziyaret süresini uzatarak hemen çıkma oranını iyileştirecektir.
Bu veriler her ne kadar sitenizin ne kadar çok ilgi gördüğünü göstersede bir çok zamanda kötü bir site olduğu gösterir. Örneğin bir faturanızı ödemek için girdiğiniz banka sitesinde, sipariş vermek için düzenli olarak girdiğiniz yemek sitesinde uzun süre oyalanıyor olmanız ve ziyaret derinliğinizin yüksek olması o sitelerin kullanıcı dostu olmadığını gösterir. Çünkü internet sektörüne para akışını sağlayan kişiler hayatını internetin içinde yaşan bizler değil, sadece gerekli işlemi halledip çıkanlardır. Bu kullanıcılar 10-15 tık yaparak sipariş sayfasına ulaşırsa, en az 10 dakikasını harcayarak doldurduğu form aracalığı ile sipariş verirse “sitenin hemen çıkma oranı” gayet iyi seviyeleree gelecektir ama ardında mutsuz kullanıcılar bırakacaktır.
Neyse bu konuda çok söyleceğim şey var. En iyisi bu konu üzerine uzun bir makale yazayım kendi sitemde.
17
Alp Çoker
01 Ekim 2008´de söylemiş
ben de istatistiklerimi takip ediyorum ama hiç bounce rate’i önemsememiştim , bilmiyordum da. Güzel bir paylaşım olmuş..
18
gevv
12 Ekim 2008´de söylemiş
Teşekkürler
“”Özet olarak sunduğunuzda ise ziyaretçileriniz paylaşımlarınızın ilk paragraflarını okuyacaklar ve devamını okumak için bir yere tıklamaları lazım. Bu durumda BR istatistiğinizi düşürüyor.”"
demişsiniz fakat tıklamada gidilen yer yine aynı sitede sonuçta gelen sayfada zaman geçiriliyor bence bir etkisi olmaz
19
Volkan Görgülü
13 Ekim 2008´de söylemiş
@gevv, ama mesele zaten ziyaretçinin aynı sitede farklı sayfalarda dolaşması, dolayısı ile özet olarak verdiğinizde yazıyı, ziyaretçi devamını okumak için farklı sayfaya gidiyor.
20
mahir
26 Ocak 2009´de söylemiş
teşekkür ederim bilgiler için gerçekten merak edipte cevap aradığım bir konu idi ..
21
Erasmus
22 Nisan 2009´de söylemiş
Çok iyi bir yazı olmuş bende deneyeceğim sitemde..
22
dizi izle
02 Ağustos 2009´de söylemiş
benim yüzde %60 – %70 lerde:)
bu rate yüzünden filtreye girdiğimi düşünüorum.
siteye giren kişi hemen çıkıyor siteden
Geri İzlemeler